Granit är en svensk retailer som utvecklar och säljer eget sortiment inom funktionell heminredning och förvaring. Visionen är att ”förenkla livet, få tid att leva”. Idag finns företaget i fyra länder med totalt ca 40 fysiska butiker, varav hälften är etablerade i Sverige och resterande i Norge, Finland och Tyskland. E-handeln finns närvarande i alla fyra länder, med Tyskland som snabbast växande marknad.
När Anton Malmberg påbörjade sin roll som IT-chef på Granit, blev det första projektet att implementera Microsoft Dynamics Business Central med Accigo som ny partner.
– Vi hade Business Central redan tidigare, men omprövade vår lösning med en förstudie hösten 2022. Därefter beslutade vi att göra en nyimplementation av Business Central och bytte partner till Accigo, säger Anton Malmberg.
Valet av Business Central var självklart och beslutet byggde på tre viktiga principer:
Utgå från standard så långt som möjligt
Standardlösning, standardfunktionalitet och standardapplikationer. Använd de standardprocesser och funktioner som erbjuds in systemet för att säkerställa best-practice. Anton menar att detta var viktigt för att underhålla och utveckla systemet över tid och för att undvika speciallösningar som dels gick sönder, som ställde krav på intern kompetens eller var leverantörsberoende.
Tidigare använde vi funktionalitet för något annat än den var tänkt för, men när systemet utvecklas med nya funktioner och egenskaper så fungerade inte vårt sätt att arbeta på – vi hade brutit reglerna för hur funktionaliteten var tänkt att användas vilket blev dyrt för oss.
Isolera lösningen från leverantören av lösningen
En ytterligare viktig princip var att separera integrationslagret från affärssystemet, så att de inte satt ihop. Syftet var att skapa ett leverantörsoberoende. Detta byggde på tidigare erfarenhet att beroende av en partners kapacitet som Granit inte var nöjda med. Med en lösning som är oberoende av leverantör kan Granit ta in den kompetens man upplever är bäst.
SaaS-modell
Ständig utveckling är viktigt för Granit, det är därför standardlösningar också är prioriterade. Med principen att välja en molnbaserad lösning tryggas en position i framkant utifrån hosting, underhåll, säkerhetsuppdateringar och skalbarhet.
Viktigaste funktionalitet i Business Central
Inköp och redovisning är de huvudsakliga användarna i Business Central och Anton förklarar att det som är viktigast för Granit är att det finns ett ramverk och en plattform där nya affärsflöden och funktionalitet kan skapas på ett smidigt sätt via integrationer. På så sätt blir Business Central ett integrationsnav.
Vi har gjort stora omläggningar i logistik, vilket gick snabbt att anpassa i Business Central. På samma sätt kunde vi snabbt sätta upp ett e-handelsflöde till Norge. Den typen av flexibilitet i plattformen är viktigt för oss på Granit.
3 lärdomar att ta med från Granit
När Anton Malmberg summerar sin erfarenhet av Business Central gör han det som lärdomar att ge till andra verksamheter som redan idag använder affärssystem, eller överväger att implementera det.
- Underskatta inte behovet av stöd för intercompany-flöden. Detta har vi haft mest utmaning med sedan vi implementerade Business Central. Vi bedriver verksamhet i flera länder med flera bolag som har transaktioner mellan sig, och har behövt mer stöd än vi först trodde.
- Välj en implementationspartner som har förståelse för din verksamhet. Många är duktiga på affärssystem eller redovisning, men det behöver ställas rätt frågor så att infallsvinklar och invändningar kan värderas och därefter prioriteras. Det krävs att partnern har erfarenhet från den bransch du är verksam inom och kan leda jobbet så att resurser läggs på rätt saker.
- Valet av en integrationspartner är viktigt, utöver en implementationspartner. Business Central är del av ett ekosystem med kassa, e-handel och lager. Därför är det viktigt att integrationspartnern förstår affärssystem, och logiken i det. Accigo gav oss bra rekommendationer så att vi kunde hitta vår nyckelpartner för integrationer.