Uppgradering av Business Central för Nordiska Galleriet

I drygt två år har Business Central-teamet på Accigo fått förtroendet att utveckla verksamhetssystemet för bolagsgruppen Nordiska Galleriet Group, ett bolag med en drygt 100-årig historia av att sälja design till kunder som söker det bästa från världens alla hörn. Det har varit en omfattande och intensiv utvecklingsresa, som lett till omedelbara resultat och lärdomar inför framtida tillväxt. Investeringen har varit en förutsättning för koncernens vidare expansion.

Marcus Mellberg, Team Lead på Accigo och kundansvarig för Nordiska Galleriet, berättar om hur digitaliseringsresan började med att projektleda uppgraderingen av Business Central.

”Att köpa en soffa är lite som att köpa en bil, det finns många delar och versioner som ett system behöver kunna hantera och ta höjd för. Första steget i Nordiska Galleriets tillväxtresa handlade om att uppgradera Business Central, för att därefter kunna påbörja den förändring man önskade”, säger Marcus om det första projektet som inleddes våren 2021.

Därefter gick man live med ett nytt centrallager för hela Nordiska Galleriet Group, endast en månad efter uppgraderingen av Business Central. Det här var en viktig del i koncernens verksamhet och tillväxt. Rent organisatoriskt bildades ett internt handelsbolag för att ta hand om logistiken. Nordiska Galleriet var redan påkopplad som handelspartner, och nu utökade man med Länna Möbler till uppsättningen.

Julia Månsson, System Owner på Nordiska Galleriet Group, berättar om hur de jobbat med tighta tidsplaner och att Accigo kunnat involvera fler konsulter utifrån hur behovet av kompetens utvecklats.

Vi har jobbat snabbt och fokus har varit på att hålla tidsplanen. Det har inneburit att vi har jobbat fram flera versioner i ett långsiktigt projekt, vilket varit värdefullt i sig. Från varje version har vi vuxit med lärdomarna ochgjort kommande version smartare för organisationen, säger Julia.

Både Marcus och Julia ser det som en framgångsfaktor att Nordiska Galleriet jobbat verksamhetsnära med investeringen. Digitaliseringsresan har varit något som stödjer hela organisationen, snarare än isolerade IT-projekt.

”Alla berörda parter i organisationen har varit involverade i utvecklingen. Vi har varit många som testat, utvärderat och dessutom signat av varje projekt som klart och lyckat. Det har skapat en gemensam samsyn för vad vi gör, varför vi gör det och framförallt har det minskat den frustration som ibland kan uppstå i organisationen”, säger Julia.

Anna Brunell

Marcus menar att det var kulturen på Nordiska Galleriet som medförde att de krokade arm tidigt på resan.

”Det är en entreprenörsdriven koncern, jag känner igen känslan från hur vi jobbar på Accigo. Det är full fart och väldigt roligt. Det uppdrag vi fick från början har utvecklats till något mycket större och vi på Accigo har fått kliva ur våra befintliga roller och testa nytt. Vi är ett team med olika kompetenser som bidrar till Nordiska Galleriets expansionsresa.”

Två års gemensamt arbete har lagt en stabil grund för framtida satsningar för koncernen. Systemplattformen är kritisk för att kunna gå in på nya marknader.

”Det vi gjort de senaste 18 månaderna är något man vanligtvis gör på tre år. Vi som jobbar i projektet är stolta över det värde vi tillfört Nordiska Galleriet. Allt har inte varit perfekt, men vi har haft flexibiliteten att stödja en snabb tillväxtresa. Det jag vill skicka med andra företag som står inför liknande utmaningar är att involvera stakeholders i bolaget i ett tidigt skede, på så sätt får du värdefull input från de som berörs i det dagliga arbetet och dessutom kommer ni nå framgång snabbare i projektet”, avslutar Marcus.

Läs mer om Business Central här.

KONTAKT

Har du liknande utmaningar?

Om du står inför liknande utmaningar som vår kund och behöver en partner som hjälper till får du gärna höra av dig direkt via formuläret så kontaktar vi dig.